Jak założyć sklep na Facebooku?

Zbliżają się święta, a więc i okres wzmożonego poszukiwania prezentów na gwiazdkę. Ten sezon będzie bardzo wyjątkowy ze względu na nastroje panujące w kraju i ogólne zmęczenie wynikające ze światowej pandemii. 

W nawiązaniu do Instagramowego cyklu, który prowadziłam jakiś czas temu, postanowiłam jeszcze raz zebrać wszystkie informacje na temat tego, jak otworzyć sklep na Facebooku. Zapraszam Cię do tutorialu, w którym kliknięcie po kliknięciu zrobisz swój sklep.

Na samym początku wybierz swoją stronę (Fanpage). Po lewej stronie jest menu. Zdjedź na sam dół i wybierz Ustawienia.

Zobaczysz kolejne menu. Wybierz podzakładkę Szablony i kart.

Żeby móc otworzyć swój sklep na Facebooku musisz wybrać szablo, który daje Ci możliwość obsługi sklepu. Kliknij w przycisk edytuj i wybierz szablon. Szablon, który polecam wybrać to szablon ZAKUPY lub FIRMA.

Jeszcze jedna ważna rzecz! Sprawdź czy opcja sklepu jest właczona!

Szablon mamy. Teraz wróć na stronę główną i z menu po lewej stronie wybierz zakładkę Zarządzaj sklepem. Będziemy teraz ten sklep zakładać. Kliknij przycisk Rozpocznij konfigurowanie sklepu i działamy!

Kreator jest bardzo intuicyjny i megaprosty – prowadzi za rękę krok po kroku. To co bardzo lubię to to, że pokazuje, co będzie się działo.

Zatem po kliknięciu w przycisk zakładania sklepu zobaczysz listę potrzebnych do skonfigurowania sklepu rzeczy.

Kliknij Dalej.

Na dzień dobry wybieramy metodę finalizacji zakupu. Jeżeli masz własną stronę internetową to wybierz opcję nr 1. Ja wybrałam opcję nr 2 bo mam świadomość, że grono osób, które chcą zacząć sprzedawać swoje produkty jest dużo dużo większa. Finalnie konfiguracja różni się tylko jednym szczegółem, o którym opowiadam w dalszej części artykułu.

Kolejny krok to połączenie konta firmowego. To takie konto matka, gdzie będziesz zarządzać wszystkim odnośnie Twojego fanpage. U mnie jest ich kilka (kiedyś trochę inaczej to wyglądało). Jeżeli nie masz takiego konta to wybierasz opcję tworzenia. Na podany adres e-mail przyjdzie wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Klikasz i możemy działać dalej.

Dalej – tworzymy katalog główny produktów. U mnie to katalog testowy, ale spokojnie możesz tam wpisać: produkty szydełkowe, kosmetyki handmade, mydełka, bombki, torebki, ubrania. To po prostu taka”gazetka” ogólna z Twoimi produktami. Później w tej gazetce możesz tworzyć działy tematyczne nazywane Zestawami.

Zostaje już tylko prośba o weryfikację. Sama weryfikacja trwa… do 4 tygodni! Więc to naprawdę ostatni dzwonek, żeby założyć sklep. Na szczeście produkty możesz dodać jeszcze przed publikacją sklepu, więc potem tylko magiczne pyk i można sprzedawać.

Potem będą chcieli, żebyśmy ten sklep dostosowali pod siebie. Nie będę tutaj tego omawiać, bo artykuł zająłby cały internet. W mocnym skrócie – kolory, prawo, lewo środek i takie tam zbędne na początku bajery. Nam zależy na tym, żeby zacząć wiec bierzmy się za dodawanie produktów.

Od teraz, kiedy klikniesz w zarządzanie sklepem, zobaczysz całkiem inny ekran. Kliknij przycisk “Przejdź do Menadżera sprzedaży” i dodajmy pierwszy produkt.

I to jest moja droga Twoje centrum dowodzenia. Po prawej widzisz ilość przedmiotów w katalogu, ilość otrzymanych wiadomości w ciągu ostatniego miesiąca, kanały sprzedaży (u mnie jest tu widzoczny Facebook i Instagram bo oba konta można połączyć).

Na środku znowu mega prosta lista do wykonania i propozycje pomocy od Facebooka. 

Po lewej stronie opcje menadżera. Kliknij w podświetlony krok “dodaj produkty do katalogu”.

Menu katalog po lewej stronie uległo rozwinięciu i podświetlona jest podzakładka przedmioty. Tutaj w przyszłości będziesz dodawać nowe produkty. Poniżej są Zestawy. U mnie np jest Zestaw Minikursy. Klient wchodząc do sklepu widzi te podzakładki i łatwiej mu znaleźć to czego szuka.

Kliknij przycisk “Dodaj przedmioty” 

Mamy 3 opcje dodania produktów do sklepu: ręcznie (i ta nas interesuje), z pliku zbiorczego (można taki pilk wygenerować ze swojej strony internetowej) lub za pomocą zainstalowanego piksela i wtyczki na swojej stronie internetowej. Ta ostatnia opcja jest mega wygodna, bo wystarczy jedno kliknięcie i wszystko się ładnie synchronizuje. 

Ale na potrzeby tego artykułu zakładamy, że nie ma strony internetowej. Zaznacz opcję Dodaj ręcznie i kliknij dalej.

Mamy cała konsolę do uzupełnienia.

Zwróć uwagę na format obrazu – jest kwadratowy. I z doświadczenia powiem Ci, że kwadraty to jest przyszłość. Prezentują się bardzo dobrze nie tylko na Instagramie, ale równiez na facebooku. 

Tytuł – najlepiej krótki. Z doświadczenia: Jeżeli nazywasz produkty specjalnymi nazwami np torebka Róża to w tytule dodaj jaki to rodaj torby. Sportowa torebka róża, dzienna torebka róża  (listonoszka “o zgrozo” róża :D) itd.

Opis – tutaj Facebook pięknie podpowiada.

Identyfikator zawartości nas teraz nie interesuje – to na bardziej zaawansowane artykuły w temacie reklam.

Link do witryny – tylko jeżeli masz swój sklep internetowy. Wtedy kupujący zobaczy przycisk “Finalizuj zakup w witrynie”

Cena – ważne, żeby dobrze zaznaczyć walutę.

Widoczność i dostępność – dwa suwaczki, które stopowały otwarcie mojego sklepu na Instagramie. Każdy produkt na stronie musi być dostępny i widoczny jeżeli klikacie weryfikację do zakupów na koncie instagramowym.

Stan – kliknij w strzałkę i wybierz opcje

Marka – Facebook twierdzi, ze to opcjonale, ale Instagram już nie. Dobrze tutaj wpisać nazwę swojego sklepu

Warianty – tu zaczyna się magia. Jak prowadziłam swoją Lolę to przy jednej torbie było ok 11 możliwości personalizacji. Te możliwości to tzw atrybuty. Jednym z nich był materiał zewnętrzny i ponad 100 różnych wzorów.

Gdybym chciała to wszystko wpisać na Facebooku to nawet nie chcę wiedzieć ile czasu bym straciła. Bo o ile w Wordpressie możesz zdefiniować cenę dla danej grupy (np ekoskóry 100 zł a poliestry 70 zł), o tyle na Facebooku każdą opcję musisz przeklikać osobno.

Nie ma też opcji dostępu na zamówienie (trzeba podać ilość na stanie), więc w opisie i regulaminie warto wspomnieć o tym, że robisz coś na zamówienie (jeżeli robisz of kors!).

A jak już przebrniesz przez to wszystko to na samym dole czeka na Ciebie guzik – dodaj produkt.

I Wu Ła La! 

Mamy to!

Mam nadzieję, że ten artykuł Ci się przyda i dzięki niemu postawisz i skonfigurujesz swój sklep na Facebooku. 

Jeżeli uważasz, że artukuł jest pomocny, podziel się nim na Facebooku!

Share on facebook
Facebook