Slide toggle

Witaj w Wirtualnej Akademii Szycia

Inwentaryzacja w zakładzie krawieckim

Mamy 6:00 29.12.2018 kiedy tworzę ten wpis.
Dzień wcześniej do 23:00 podpowiadałam koleżankom, jak zrobić inwentaryzację, jak liczyć, co liczyć itd. Faktem jest, że wszyscy wiedzą, że trzeba inwentaryzację zrobić, ale nie do końca można znaleźć informacje jak i po co.
W tym artykule podzielę się swoją wiedzą i doświadczeniami.

Po co robić inwentaryzację?

Odpowiedzi są dwie : dla siebie i dla urzędu. Zobowiązuje nas bowiem do tego ustawa. Ale pocieszam od razu – bardziej przekichane mają zakłady będące na pełnej księgowości (zobacz, już jest jakiś plus :)).

Remanent robimy po to, aby wykazać ewentualne rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym (tym co masz w pracowni), a stanem fakturowym (tym co w papierach). Jest on też niezbędny do prawidłowego zamknięcia roku obrotowego i daje Ci jasną informację o tym, w jakiej kondycji jest Twoja firma.

Spis przedmiotów

Od tego zaczynamy inwentaryzację i to jest najważniejsze. Stan ilościowy musimy podać na dzień 31.12. Wyceny dokonujemy w ciągu 14 dni od podania tego staniu, ale o tym za chwilkę.

Materiały

Chyba największa nasza bolączka, bo jak to wszystko liczyć?

Kiedy pierwszy raz robiłam inwentaryzację liczyłam wszystko co do centymetra. Nie znałam wtedy pojęć “ścinki użytkowe” i “ścinki nieużytkowe”. Zamknęłam sklep na 2 tygodnie i w efekcie byłam stratna.

Mierzymy każdy kawałek materiału, który ma pełne pół metra na szerokość belki i więcej. Jeżeli coś ma mniej to jest to ścinek użytkowy (lub nie, w zależności od tego, co szyjesz).

Przykład: Kupiłam 5 mb ekoskóry czerwonej. Wycięłam na brzegu koło o średnicy 23 cm. Do spisu wpiszę, że mam na stanie 4,5 mb ekoskóry czerwonej. A pozostałe 27 cm z resztkami po kole to ścinek użytkowy.

Teraz rozumiesz?

Mało tego nie musisz tworzyć pozycji : ekoskóra czerwona, ekoskóra, czarna, ekoskóra zielona itd (ja tak właśnie zrobiłam rok temu :D). Jeżeli te ekoskóry są z jednej półki cenowej (czyli każda jest w cenie np. 30 zł/mb) to wpisujesz zbiorczą pozycję : Ekoskóry gładkie i sumujesz liczbę metrów wszystkich.

Co powinien zawierać taki zapis?

Nazwę przedmiotu (ekoskóra gładka), ilość (4,5), jednostka (mb), cena jednostkowa(30 zł),  Razem – ilość * cena

Ważną informacją jest to, że ilość ścinków użytkowych liczymy i podajemy w kilogramach. Warto zatem sprawdzić sobie ile waż np. 1 mb ekoskóry gładkiej i potem korzystając z matematycznych proporcji policzyć cenę kilograma.

Przykład:

1 mb ekoskóry gładkiej waży 250 g

z tej proporcji wiemy, że na 1 kg przypada 4mb ekoskóry

cena 1 mb ekoskóry to 42 zł.

cena 1 kg ekoskóry to 4*42 = 168 zł

Przyszedł czas na ścinki nieużytkowe. To takie ścinki,które nie pozwolą nam na wykrojenie ani jednego elementu z asortymentu, który szyjemy. Je również podaje się w kilogramach.

Wszystko rozwijalne

Mam tutaj na myśli taśmy suwakowe, nośne, nici itp.

Wyobrażasz sobie mieć 19 kolorów taśmy nośnej w rolkach po 50 mb i z każdej coś jest odcięte? A potem to wszystko rozwijać, mierzyć i zwijać?

Ja też nie. Tutaj z pomocą przychodzi nam waga. Warto odciąć np. 10 mb taśmy i ją zważyć. Potem kładziemy wszystkie rolki i wiemy ile metrów mamy na stanie.

Przykład:
10 mb taśmy nośnej waży 125 g

Wszystkie nasze rolki ważą razem 5 kg – 5000 g

Na podstawie proporcji wiemy, że mamy na stanie 400 mb taśmy.

Cena za 1 mb taśmy to średnio 1 zł. Czyli wartość naszych taśm to 400 zł.

W analogiczny sposób liczymy taśmy suwakowe.

Co do nici sprawa może mieć się podobnie, ale napoczętej szpulki nici nie musimy wykazywać. Jeżeli jednak chcesz to uczynić, zobacz ile waży cała szpulka.

Przykład:

Duża szpulka nici waży 100g. W nawoju mamy 1000 m .

Wszystkie moje nici ważą razem 15 kg (co w moim przypadku jest bardzo prawdopodobne :D)

Zatem korzystając z proporcji wiemy, że mamy na stanie 15000 metrów nici.

Cena za szpulę 1000 m to 3 zł.

I znowu korzystamy z proporcji. Robiąc obliczenia dowiemy się, że nasze nici są warte 45 zł.

Okucia itp

Jeżeli chodzi o nity, napy, guziki, ćwieki, pukle itp asortyment, który potocznie nazywam drobnicą to wszystko również jest ważone. Sprawdzamy ile waży 10 sztuk nitów i potem na podstawie proporcji wyliczamy ile faktycznie ich jest.

Karabińczyki, okucia, zapięcia, chwosty, ramki itp. liczymy już ręcznie.

Produkty fizyczne, z komisu, w trakcie szycia

Jeżeli na stanie masz produkty, które Ci nie zeszły, a dodatkowo jesteś w trakcie szycia czegoś, a jeszcze wysyłasz swoje produkty do sklepu na zasadzie komisu – to wszystko również musisz wykazać.

A żeby sprawa nie była za łatwa to cena takiego produktu to cena materiałów, które zostały użyte do jego wytworzenia. Nie liczysz swojej stawki godzinowej, swojej marży, podatków itd. To ma być cena “gołych” materiałów.

Porównanie z fakturami

Na samym końcu robi się porównanie z fakturami zakupowymi. Dzięki temu wiesz czy masz jakieś braki na magazynie lub czy są gdzieś jakieś nadwyżki.

Jak już przebrniesz przez ten punkt wystarczy podpisać i cieszyć się wolnością! 😀

Spisu możesz dokonać w zwykłym arkuszu Excela. Powinien on zawierać datę sporządzenia spisu, wszystkie pozycje zgodnie z opisem, jaki podałam powyżej, łączną wartość inwentaryzacji , a na samym końcu podpisy osób sporządzających inwentaryzację oraz pieczątkę firmy.

 

Mam nadzieję, że tym wpisem trochę rozjaśniłam Ci kwestię spisu. Nie taki diabeł straszny jak go malują.

One thought on “Inwentaryzacja w zakładzie krawieckim

  • joe29 grudnia 2018 at 10:33

    nie mam sklepu, nie szyję (zarobkowo), ale tak wciągająco i klarownie przedstawiłaś inwentaryzację, ze chyba.. każda skuma i chętnie coś zinwentaryzuje 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *